Mellső fal indirekt emelése

  • 2020/08/04 20:39

„Ez szinte hihetetlen a számomra!”

A gyógytornászként a munkámban mindig is alapnak tekintettem a holisztikus szemléletet, az alulról építkezést és a gravitációs terhelés fokozatos felépítését, valamint a talajreakciós erők kihasználását a terápiában. A legutóbbi továbbképzésen („Beyond KEGEL”) megerősítették, hogy mindez igaz és tudományosan bizonyított a medencefenék problémák esetében is.
Tehát a javulást nem kizárólag a kismedencei izmok egyedüli erősítéstől várjuk. Különösen érvényes ez, ha sérült, hiányos izomlemezzel találkozunk. Például egy mellső fali süllyedést levator avulsioval /szeméremcsontról izomleszakadással) igazi kihívás egyensúlyban tartani. Ha a levator lemez mindkét szára levált, akkor a szorítóerőben az izolált Kegel gyakorlatok végzésétől, vagy elektrostimulációtól gyors és nagy változás sajnos nem várható. Ami segíteni tudja a mellső fal megtartását, az a mély hasizomnak (transversus abdominisnak ) és a frontális mély izomlánc izmainak (deep front line ) aktiválása, erősítése.
Az izolált Kegel gyakorlatok kombinálása a transversus abdominis tréningjével nem újdonság a gyógytornászoknak. Sasvári Éva kolléganők már több, mint tíz éve rávilágított erre, és vizsgálattal is bizonyította az együttes munka eredményességét. A frontális mélyizomlánc aktiválásával szintén indirekt módon a reflexes működést, indirekt erősítést érhetünk el.
Nagy öröm, ha a páciens nem csak elméletben, de gyakorlatban is tökéletesen át tudja ültetni mindazt, amit tanítunk. A mellső fal megemelése medencefenék izmok aktiválása nélkül igazi kihívás és magas szintű testtudatosság, és egyben a saját kompetencia határoknak kibővülése. Ez különösen fontos, hisz sokan érzik úgy, hogy bármennyire kitartóak, a Kegel gyakorlatok izolált végzésével és hónapokon át történő elektrostimulációval sem haladnak. Sajnos egy sérült, hiányos izom csak bizonyos határok között regenerálható, erősíthető. De nem kell elkeseredni, hisz azon izmok, amelyek épek, nagyszerűen fejleszthetők. A mélyhasizom, a mély csípő hajlító izom, a rekeszizom, a mély hátizmok, a combközelítő izmok, nyak és fej bizonyos izmai, a frontális mélyizomlánc valamennyi tagja bevonhatók. Ezek együttesen képesek erősíteni és stabilizálni a sérült kismedencei szöveteket.
Rendkívül fontos ezen kívül a megfelelő segédeszköz viselése komolyabb süllyedések esetében, pl. a nagyobb terhelésekor, nagy súlyok emelése során, nehéz fizikai munkánál, futáshoz, ugrálós sportokhoz. Ha tehetjük, válasszuk a minőséget ezen a téren is! A pesszáriumok, terápiás tamponok széles skálája áll rendelkezésre és segít a nehezebb napokon.
Természetesen a „hasbehúzást” óvatosan kell kezelni, mert önmagában ez nem elég, az egész testet jó pozícióba kell hozni.  A rossz technika akár kárt is okozhat, ezért ezeknek gyakorlatoknak a betanításához elengedhetetlen a gyógytornász szakember személyes segítsége, folyamatos kontrollja.
Egy frissen szült anyuka beszámolója, amint felfedezte a testének erejét és csodálatos működését:


"Kedves Piroska. Csak szeretném elmondani, hogy mennyire hasznos volt a mai konzultáció. Beszéltük, hogy néhány gyakorlatnál úgy érzem, hogy préselek. Mondta, hogy figyeljek a mélyhasizom aktiválására. Hát most megnéztem tükörrel és kiderült, hogy nem húztam be a hasam eléggé. Ha háton fekve teljesen behúzom a hasam, a sérv annyira felhúzódik vele, hogy teljesen eltűnik. Ez szinte hihetetlen számomra. Es egyébként igy már nem érzem a préselés érzését sem. Szóval köszönöm szépen ezt is és az emberségét is."
Viola, 28 éves